Hírek

Elérhetőségek

Tájékoztatás az elektronikus ügyintézésről

Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (a továbbiakban: Art.), az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Air.) 36. §-a és 79. §-a, valamint az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (a továbbiakban: Eüsztv.) alapján az alábbiakról tájékoztatjuk:

Az Eüsztv. 1. § 23. pontja szerinti gazdálkodó szervezetnek minősülő adózó (ide tartozik az egyéni vállalkozó is) az Eüsztv-ben meghatározott módon, azaz elektronikus úton köteles kapcsolatot tartani az önkormányzati adóhatósággal [Eüszttv. 9. § (1) bek. a) pont aa) alpont]. Az egyéni vállalkozókkal kapcsolatban az Eüsztv. alkalmazásában kizárólag az a magánszemély minősül egyéni vállalkozónak, aki az Egyéni Vállalkozók Nyilvántartásában (a továbbiakban: EVNY-ben) is ekként szerepel.

Az Eüsztv. szerinti elektronikus ügyintézésre kötelezett
a) gazdálkodó szervezet – ide nem értve a lakásszövetkezetet, valamint az adószámmal nem rendelkező alapítványt és egyesületet és az EVNY-ben nem szereplő, személyi jövedelemadó-törvény szerinti egyéni vállalkozót – elektronikus ügyintézését cégkapuja
b) az EVNY-ben szereplő egyéni vállalkozó KÜNY tárhelye
útján tart kapcsolatot az önkormányzati adóhatósággal.
Ezen adózói csoportba tartozó jogalany az önkormányzati adóhatósághoz elektronikus úton köteles benyújtani – többek között – önadózásos adónemben a bejelentkezést, változásbejelentést és adóbevallást, kivetéses adónemben az adatbejelentést, mindkét adózási mód esetén a jogorvoslati, adómérséklési, fizetési könnyítés iránti és adóigazolás kiállítására irányuló kérelmet.

Az Eüsztv. szerinti elektronikus ügyintézésre nem kötelezett
a) természetes személy,
b) lakásszövetkezet, az adószámmal nem rendelkező egyesület és alapítvány,
c) a 600 000 Ft éves árbevételt meghaladó – a Htv. alkalmazásában vállalkozónak minősülő – mezőgazdasági őstermelő, továbbá
d) az egyéni vállalkozói nyilvántartásban nem szereplő, azonban a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerinti egyéni vállalkozónak (így a Htv. alkalmazásában iparűzési adóalanynak) minősülő személy (közjegyző, egyéni ügyvéd, egyéni szabadalmi ügyvivő, önálló bírósági végrehajtó, szolgáltató állatorvosi tevékenység gyakorlására jogosító igazolvánnyal rendelkező)
főszabály szerint továbbra is papír alapon tarthat kapcsolatot az önkormányzati adóhatósággal.
Ezen adózói csoportba tartozó jogalany – döntése szerint – azonban elektronikus úton is tarthat kapcsolatot az önkormányzati adóhatósággal, feltéve, hogy megfelelő tárhellyel és azonosítási szolgáltatással rendelkezik.

Az önkormányzati adóhatóság gazdasági társaság, egyéb jogi személy esetén az adóhatósági iratot általános érvénnyel a szervezet cégkapujára kézbesíti.

Ha az adózó az önkormányzati adóhatósággal 2018. január 1-jét követően az Eüsztv. szerinti módon már felvette a kapcsolatot valamely adóügyben (például változás-bejelentést tett az iparűzési adóban), akkor az önkormányzati adóhatóság élhet azzal a feltevéssel, hogy az adózó ebben az ügyben ily módon, e-úton kíván kapcsolatot tartani. Ezért az önkormányzati adóhatóság az adóhatósági iratot ezen kapcsolatfelvételi „csatornán” keresztül is kézbesítheti.

Az adóhatósági iratot papír alapon kell kézbesíteni
a) az EVNY-ben nem szereplő, személyi jövedelemadó-törvény szerinti egyéni vállalkozónak,
b) azon az EVNY-ben szereplő egyéni vállalkozónak, aki KÜNY tárhellyel nem rendelkezik,
c) a 600 000 Ft éves árbevételt meghaladó – az EVNY-ben nem szereplő – mezőgazdasági őstermelőnek,
d) a KÜNY tárhellyel nem rendelkező más, az a) vagy b) vagy c) pontban nem említett természetes személynek,
e) azon gazdasági társaságnak, egyéb jogi személynek, amely cégkapuval nem rendelkezik.

 

Elektronikusan beküldhető/beküldendő nyomtatványaink az Önkormányzati Hivatali Portálon elérhetők, ahol ügyindításra, ügykövetésre és adóegyenleg lekérdezésre van lehetőség.
Amennyiben az Ön által intézendő ügyben nem talál formanyomtatványt, akkor beadványát az e-Papír szolgáltatáson keresztül terjesztheti be (https://epapir.gov.hu).

Meghatalmazottkénti/képviselőkénti eljárási mód esetén a "MEGHATALMAZÁS ÖNKORMÁNYZATI ADÓÜGYEKBEN" c. űrlapot is szíveskedjen kitölteni és beküldeni.

A közzétett adóügyi nyomtatványokkal, adóegyenleg lekérdezési problémákkal kapcsolatban bővebb információt Prokkain Bettina adóügyi ügyintéző nyújt. Elérhetősége: tapiobicskeado@gmail.com; 06-29-421-001 (7. mellék)